Att skapa en logga

Som företag vill man ju inte bara ha en ett bra namn som är lätt att komma ihåg och ingen vrickar tungan när de försöker uttala det, man vill även se till att man har en snygg logga.Innan vi går in på detalj bör vi först tala om skillnaden mellan en logotyp och en logga, för de är inte utbytbara. En logga är en symbol som ett företag använder ofta istället för sitt namn eller i kombination med det, välkända exempel på detta inkluderar Apples äpple, Nikes svepande linje och WWF:s panda. En logotyp däremot är den text som används i företagets namn. Logga har dock kommit att betyda både namnet och symbolen tillsammans.När man ska skapa sin logga så finns det en hel del att tänka på. Först och främst tjänar man på att ha bra koll på marknaden man arbetar inom och vilken nisch man själv har däri. Det är viktigt att ens logga står ut om den skulle jämföras med ens konkurrenter, det man absolut måste undvika är att den är lik ett annat företags, speciellt om de arbetar inom samma bransch.Sedan gäller det att börja tänka på form och färg. Klara och iögonfallande färger är väldigt effektiva, men de bör även vara inbjudande. En del färgkombinationer är extra effektiva då människor tidigt i vår historia lärde oss att lägga märke till dessa för att de betydde ofta att ett djur var giftigt. Idag så är det inte slutsatsen vi drar när vi ser dessa färger i en logga men är ändå väldigt snabba på att märka dem.Därefter måste man ju förverkliga sin idé och faktiskt få den tryckt på ett sätt eller annat. Har man tagit fram en komplex och detaljerad logga är det bäst att använda sig av en metod som kan ge mycket hög precision så man får fram det bästa möjliga resultatet.

Tillbaka till toppen