Det är inte ovanligt att företag som haft bra framgångar i sitt hemland börjar titta på en mer internationell marknad och överväger möjligheterna att expandera till andra länder. Som världen blir mer och mer globaliserad blir expansion utomlands lättare att genomföra, men det är fortfarande bra att tänka på ett par saker.En bra utgångspunkt för en sådan här expansion är att det är något man kan börja fundera på när man finner det svårt att expandera vidare i hemlandet. Detta kan hända olika fort beroende på hur stor eller liten nisch man befinner sig i. Man ska även vara medveten om att öppna upp nytt utomlands kommer att kräva både tid och resurser.För att inte behöva förändra sin affärsmodell eller liknande, är det rekommenderat att man försöker hitta en marknad som är så lik den man för tillfället är verksam inom. På detta sätt kan man arbeta på samma sätt och mot liknande kunder. Kan man helt enkelt kopiera sitt koncept rakt av kommer man finna det mycket enklare att komma igång på den nya marknaden.När det sedan kommer till personal för den nya marknaden kommer man ofta tjäna på att ha både folk som kan hemmamarknaden och de som kan den nya. Kommunikationen mellan kontoren kommer att vara väldigt viktig att konstant hålla igång så det inte blir som två olika företag. Det kan till och med vara värd att regelbundet träffas för att tala om både affärer och bara för att skapa en bra sämja mellan båda kontoren. Flygplatser kan ofta tillhandahålla lokaler för detta så sker allt nära och bra till för de som måste flyga in.Att hitta den rätta marknaden och de bästa möjliga samarbetspartnerna är något som Business Sweden hjälper många företag med varje år och gör det möjligt för svenska företag att ta sig ut på internationella marknader med bättre förutsättningar och kunskap.