Vi vet alla att utan kunder stannar företaget. Det gäller att inte bara sköta säljmöten och leveranser utan även att vårda sina kundkontakter och uppmärksamma kunden för att hålla dem kvar och samtidigt få dem att rekommendera ditt företag vidare till sina kontakter.Det spelar ingen roll om det är en tjänst eller produkt du säljer. Oavsett vilket så är det kunden som håller företaget igång och det kan vara lätt att kunden glöms bort när varan eller tjänsten är levererad, särskilt när man nystartat sin firma och man har många bollar i luften samtidigt. Det är egentligen här arbetet börjar, ring upp kunden och säkerställ att denne är nöjd med varor och leverans samtidigt som du hör dig för om de vill komplettera med något.Du vill att kunden ska känna sig viktig och betydelsefull. En bra kontakt med dina kunder är både stärkande för ditt varumärke och hjälper din marknadsföring. En nöjd kund rekommenderar dig vidare till fler och stannar framför allt kvar så länge den känner sig uppskattad och får rätt service. Passa på vid olika tillfällen att bjuda in dina kunder och göra ett event av dem. Fira 1 års jubileum, 10 års jubileum eller varför inte en sommar- eller julfest. Det behöver inte vara alltför avancerat, lite småplock och något gott att dricka. En tävling som livar upp och lite information om vad ni håller på med för tillfället och vad som händer framöver.
Du kan också se till att uppmärksamma din kund med olika små gåvor vid leveransen genom att skicka med lite godis, en isskrapa eller någon annan nyttopryl med din logga på. Då kommer kunden ihåg dig varje gång han eller hon sedan använder denna. All form av presentreklam brukar vara uppskattad men se till att det inte är något som hamnar i skymundan utan något som kan kopplas till ditt företag och gärna vara användbart. En julklapp eller en liten gåva inför sommarens semestern brukar också vara väldigt uppskattat.Det lönar sig i längden med goda kundrelationer och dessa ska man aldrig sluta vårda.