Syns du inte så finns du inte är en tänkvärd sentes. Vad den vill säga är att ditt företag måste synas för att nå framgång. Du kan annonsera i fack- eller dagspress och delta i olika events och mässor. Allt sådant kostar pengar och du behöver bestämma dig för hur mycket pengar du ska lägga på reklam och marknadsföring. Vid mässor är det ett måste att tillsammans med skriftlig information bjuda på några ”give aways”. Dina anställda kanske ska ha kläder med företagets logga på. Det och mycket mer kan Easytryck hjälpa dig med till ett pris som ryms i din budget.
Gör en realistisk reklambudget
Vare sig det är ett nystartat företag eller ett som har funnits länge ska det framgå av din affärsplan hur du tänker dig att nå målgruppen med ditt budskap. Målgruppen är dina presumtiva kunder. Vet de inte om att du finns blir de heller inte dina kunder. Var finns din målgrupp, vilka kanaler kan du använda för att nå ut till dem? Om du tycker att ditt företag är inne i en svacka, är det inte marknadsföringen du ska dra in på, då hamnar du i en ond cirkel. Håll i stället fast vid din ursprungliga budget eller till och med öka på den.
Olika typer av marknadsföring
Redan då du gör din affärsplan och lägger fast din budget för marknadsföring ska du ha identifierat dina kunder. Läser de dagstidningar kan du annonsera där men det är inte troligt att du får så många träffar med ditt budskap den vägen. Det tycks som om annonsmarknaden för tidningar minskar och mycket tyder på att digital marknadsföring är ett måste att lära sig. Den annonseringen kan bli mycket kostnadseffektiv då du kan få betala per klick vilket även ger dig en bild av hur många som läst ditt budskap. Huvudsaken är att du har en realistisk budget för din reklam och inte tummar på den.