Inget företag är en ö för sig själv, man kommer alltid att ha och göra med andra företag i en utsträckning eller annan, det gäller bara att veta hur man bäst hanterar olika situationer.Detta kan vara så grundläggande som att köpa in varor från en leverantör för att sedan sälja dem, alla som inte producerar sina egna saker har ju alltid ett sådant affärsrelation. Även de som själva gör produkterna de säljer måste ju köpa in sitt råmaterial från något håll. Dessa typer av affärer är relativt simpla, allt man egentligen bör tänka på är hur mycket leverantörer tar för produkterna och om man kan få ned priset beroende på mängd och liknande.När det gäller att göra affärer med den offentliga sektorn kan det genast bli andra saker att tänka på. Vill man till exempel få kontrakt som leverantör, konstruktör eller andra befattningar kommer man behöva gå igenom processen som kallas offentlig upphandling.Slutligen kan man komma att behöva göra affärer med företag från andra länder, då gäller det att ha koll på de lagar som gäller i dessa länder, hur affärskulturen ser ut, att alltid få saker och ting skriftligt, med mera. Ju mer man vet om den andra kulturen och hur de gör affärer desto mer framgångsrika kan ens affärsrelationer med dem vara. Ta aldrig för givet att det som är praxis i Sverige även är fallet i andra länder.