Dålig kommunikation kan ställa till med mycket problem på ett företag. Både intern kommunikation och den utåt har betydelsefulla roller för företagets framgångar. Genom att förbättra företagets kommunikation kan ni också ge företaget en bättre chans att lyckas på er marknad.Kommunikationen utåt till företagets målgrupper och relationen till dessa brukar sammanfattas under konceptet PR (som står för Public Relations). Och denna relation kan förbättras genom många olika kanaler, som direkt med kunderna, kommunikation med medier, hur ni arbetar med era leverantörer eller bara till allmänheten i stort.PR är inte ett litet arbete och det är något som många företag har svårt att hantera på egen hand i alla olika skeden. Det är därför väldigt vanligt att söka hjälp från experter antingen på projektbasis eller med ett mer allomfattande PR-arbete för hela företaget.Men sedan har vi även den interna kommunikationen. Att alltid hålla kommunikationen öppen på företaget och se till att ingen drar sig från att dela med sig av tankar, idéer och åsikter är ett recept för framgång. Detta är ett arbete som alltid börjar hos ledningen. Alla som sitter i chefspositioner måste föregå med gott exempel och uppmana sina underställda att kommunicera mer.Utan denna kommunikation kan anställda kännas att de inte är del av en helhet och det kan leda till både missnöje och misstro till ledningens förmåga och intentioner.